جستجو

ژانرها

highnoon

ژانر یا نوع فیلم خواستگاه عمده ی انتظارات بیننده است . اگر شما قرار است به دیدن یک فیلم علمی – تخیلی بروید ، در مورد چیزهایی که در این فیلم با آنها مواجه خواهید شد پیشاپیش حدس هایی خواهید زد . ژانرها براساس توافقی اعلام نشده بین سازندگان فیلمها و تماشاگران بنا شده اند . بیننده در یک فیلم موزیکال ، انتظار صحنه های رقص و آوازی را دارد که هم می توانند به صورت رئالیستی در بافت داستان فیلم ادغام شده باشند ( مانند رقصهای فیلم تب شنبه شب ) و هم می توانند با انگیزه ای کمتر رئالیستی ارائه شده باشند ( مثل جادوگر شهر زمرد یا یک آمریکایی در پاریس ) . ژانر مجموعه ای از قواعد برای ساختار روایی شکل می دهد که هم برای فیلمساز و هم برای بیننده آشنا هستند .

یک اصل واحد برای شناخت ژانرها وجود ندارد . بعضی ژانرها عمدتاً از روی یک موضوع مشترک مشخص می شوند . فیلمهای علمی – تخیلی معمولاً درباره یک تکنولوژی پیشرفته هستند ، و فیلم وسترن زندگی در مناطق دور افتاده را موضوع خود قرار می دهد . ژانرهای دیگری هستند که از طریق اشیای خاص یا محیطهای خاص قابل تشخیص هستند : شمشیر برای فیلم سامورایی و شهر برای فیلم گنگستری از ملزومات اند .  فیلمهای کمدی و فیلمهای فاجعه بار عمدتاً براساس موقعیت داستان متمایز می شوند . فیلمهای موزیکال فقط در سبک و اجرا و رقص و آواز اشتراک دارند . فیلمهای کارآگاهی ، از طریق  الگویی مبتنی بر تحقیق و بازرسی که علت های نا شناخته در ابتدای فیلم را در نقطه اوج آشکار می کند مشخص می شوند .

ژانرهای مختلف آزادانه در هم تداخل می کنند و این ، انعطافذیری تعاریف مربوط به ژانرها را ثابت می کند. می توان از ژانر موزیکال وسترن ( کت بالو ) یا موزیکالِ گنگستری ( باگزی مالون ) نام برد یک فیلم ملودرام می تواند در عین حال معمایی و جنایی هم باشد ( پلکان مارپیچ ) . فیلم علمی – تخیلی کارآگاهی (  Blade Runner) ، علمی – تخیلی ِ ترسناک ( بیگانه ) و حتی وسترن ترسناک ( بیلی کید دراکولا را ملاقات می کند ) هم وجود دارد . ولی ادغام ژانرها در هم به این معنا نیست که بین آنها تفاوتی نیست . بهترین روش برای تشخیص ژانرها این است که به جای تعریف های انتزاعی به دنبال این باشیم که چطور بیننده ها و فیلمسازها در دوره های مختلف تاریخی و در کشورهای مختلف ، یک نوع فیلم را از نوع دیگر به صورتی غریزی تمیز می داده اند . ترکیب ژانرها خود نشان دهنده ی وجود ژانرهای مستقل از همِ دارای قواعد متفاوتِ مورد توافق فیلمساز و بیننده است .

دیدگاه خود را بیان کنید



تصوير من

سینا نوری ... یه دیوونه ی سینما ... اول فیلمنامه نویس و ایده پرداز دوم فیلمساز ... از تموم هدف هایی که توی زندگیش داره سینما تنها هدفیه توو زندگیش که بهش ایمان داره و زندگیش رو وقفش کرده ...

حق نشر © انتشار نوشته هاي اين وبگاه در سايت ها و نشريات تنها با ذکر نام و درج لينک مجاز است.

طراحي شده توسط سینانوری - میزبانی وِب توسط گــُزگـا