جستجو

زمان واقعی و برداشت بلند

mazamin

وقتی که دوربین کار می کند ، آیا زمان واقعی را ثبت می کند ؟ اگر چنین است ، چه دلالت های هنری از آن ناشی می شود ؟

اولین بار آندره بازن بود که در نظریات خود سینما را به مثابه هنری متکی به زمان واقعی معرفی کرد . بازن می گوید سینما مانند عکاسی ، یک فرایند ضبط است . دوربین نوری را که از اشیا منعکس می شود به صورت فتو شیمیایی ثبت می کند . دوربین فیلمبرداری ، مثل دوربین عکاسی ، فضا را ضبط می کند . ولی دوربین فیلمبرداری ، برخلاف دوربین عکاسی ، می تواند زمان را هم ضبط کند . سینما عینیت در زمان است … اکنون برای تولین بار تصویر اشیا در عین حال تصویر استمرار آنها هم هست ، گویی تغییر مومیایی می شود .

بازن بر این اساس ، تدوین را به صورت یک وقفه ی مزاحم در تداوم طبیعیِ استمرار می دید . از اینرو کارگردانهایی مثل ژان رنوار ، اورسن ولز ، ویلیام وایلر و روبرتو روسلینی را به عنوان هنرمندانی که سبکشان به زندگی لحظه به لحظه ی عینی احترام می گذارد ستایش می کرد .

باید بازن را به خاطر جلب توجه ما به امکانات نهفته در برداشت بلند ، در زمانی که نظریه پردازان دیگر آنرا تئاتری و غیر سینمایی تلقی می کردند ، ستایش کنیم . با این حال مسئله ی زمان واقعی به نظر می رسد پیچیده تر از آن باشد که بازن فکر می کرد . پرثمرترین راههایی که اندیشه های بازن پیش چشم ما گشود مربوط به تحلیل سبک های کارگردانی مختلف می شود تا تحلیل رئالیستی ترین شیوه های فیلمبرداری یک صحنه . یعنی تحلیلگران دیگر نمی پرسند که آیا برداشت های بلند رنوار به رئالیته وفادارترند یا نماهای کوتاه آیزنشتاین ؟ در عوض پرسش ها حول کارکردهای فرمال مختلف نماها در فیلم های هر کارگردان متمرکز است . اتفاقاً خود آیزنشتاین – پیش از بازن – پیشنهاد فیلمبرداری یک صحنه کامل از جنایت و مکافات را در یک برداشت بلند داده بود . و مطابق این باور عمومی است که برداشت بلند ، مانند میزانسن فضای عمیق ، آزادی بیشتری به بیننده می دهد تا صحنه ی ساخته شده از تدوین نماهای کوتاه . این نظر هم از بازن که آن را در نوشته هایش راجع به اورسن ولز و ویلیام وایلر بررسی کرد ،  ریشه می گیرد .

دیدگاه خود را بیان کنید



تصوير من

سینا نوری ... یه دیوونه ی سینما ... اول فیلمنامه نویس و ایده پرداز دوم فیلمساز ... از تموم هدف هایی که توی زندگیش داره سینما تنها هدفیه توو زندگیش که بهش ایمان داره و زندگیش رو وقفش کرده ...

حق نشر © انتشار نوشته هاي اين وبگاه در سايت ها و نشريات تنها با ذکر نام و درج لينک مجاز است.

طراحي شده توسط سینانوری - میزبانی وِب توسط گــُزگـا