جستجو

تفکر درباره ی فیلم

1

ما تماشاگران به شیوه های متعدد و پیچیده ای به فیلم ها واکنش نشان می دهیم. ما به جنبه های لذت بخش فیلم ها ، به آنچه آن را زیبایی های فیلم می خوانیم و همچنین به کم و کاستی های آن ابراز علاقه می کنیم یا از آنها بدمان می آید. برای نمونه ، ممکن است صحنه ی طلوع یا غروب آفتاب در فیلمی مایه ی لذت ما شود و آن را زیبا بدانیم اما این صحنه هیچ ربطی به داستان فیلم نداشته باشد. بسیاری از ما وقتی می بینیم شخصیتی در فیلم که با او ارتباطی احساسی برقرار می کنیم دچار مشکل شده و زندگی اش به خطر افتاده ، نگران و مضطرب می شویم و بسیاری از ما در سالن های سینما بیشتر گریه کرده ایم تا در زندگی روزمره. از سوی دیگر ، ما درباره ی فیلم ها فکر می کنیم و می کوشیم درک درستی از آنها به دست بیاوریم و چیزی یاد بگیریم. برای مثال ، ممکن است به فیلمی فکر کنیم و معنای درونی آن را تعمیم دهیم.

دو شیوه ی اصلی تفکر ما تماشاگران در مورد فیلم ها وجود دارد : شیوه ی اول این است که ما ، هنگام تماشای فیلم ، از طریق بازبینی انتظارهایمان ، واکنش به سرنخ های پیش رویمان ، حدس و گمان ، و جرح و تعدیل مستمر فرضیه هایمان در این مورد که در صحنه های بعد چه اتفاقی می افتد یا چرا اتفاقی رخ داده ، با فیلم ارتباط برقرار می کنیم.

این که هنگام تماشای فیلم ، و معمولاً پس از آنکه تمام فیلم را دیدیم ، معنای نهفته در فیلم را فرمول بندی می کنیم یا در فرمول بندیهای پیشین مان از فیلم ، تغییر و تحولاتی پدید می آوریم.

سه شیوه ای که بر نحوه ی درک ما از فیلم اثر می گذارند عبارت اند از :

۱ – دانش پیشین ما در باره ی فیلم یا موضوعی که در آن فیلم مطرح می شود

۲ – سابقه و پس زمینه ی خود ما

۳ – رویکرد انتقادی خاصی که هنگام تجزیه و تحلیل فیلم در پیش می گیریم.

برچسب ها :

دیدگاه خود را بیان کنید



تصوير من

سینا نوری ... یه دیوونه ی سینما ... اول فیلمنامه نویس و ایده پرداز دوم فیلمساز ... از تموم هدف هایی که توی زندگیش داره سینما تنها هدفیه توو زندگیش که بهش ایمان داره و زندگیش رو وقفش کرده ...

حق نشر © انتشار نوشته هاي اين وبگاه در سايت ها و نشريات تنها با ذکر نام و درج لينک مجاز است.

طراحي شده توسط سینانوری - میزبانی وِب توسط گــُزگـا