جستجو

اکسپرسیونیسم در سینمای آلمان

ث

در آلمان ، جنبش اکسپرسیونیسم از داشتن سخن گویی مانند دلوک بی بهره بود ، اما فیلمسازان این جنبش ، خود شیواترین نظریه پردازان بوده اند .

اکسپرسیونیسم هیچگاه یک جنبش مشخص نبوده ، اما یک فرم هنری است که در آن هنرمند به خاطر ترسیم ذهنی یک وضعیت روحی یا تاثر احساسی ( معمولاً وحشت ) از نمایش عینی واقعیت چشم پوشی می کند . می توان گفت تنها فیلم واقعاً اکسپرسیونیستی ، مطب دکتر کالیگاری ( وین ، ۱۹۲۰ ) بود . هرچند کارهای مورنائو ، لانگ و دیگرانی که کمتر به این نظریه مرتبط بودند ، ایده های اکسپرسیونیسم را در خود داشتند . طراحی صحنه در مطب دکتر کالیگاری در جهت رساندن دیوانگی راوی به شکلی خاص و کج و معوج بوده است .

یکی از فواید اکسپرسیونیسم برای سینما ، به کار بردن دوربین به عنوان یک عامل سوبژکتیو ، آزاد کردن آن از بند مشاهده از دور و تبدیل کردن آن به عاملی فعال در روند فیلم سازی بود . هرچند استفاده از خود دوربین برای بیان داستان احتمالاً جدا از کارهای مورنائو و دیگران شکل می گرفت ، اما تاثیر دوربین به عنوان ناظر بسیار ژرف بود و بدون آن ، بخش زیادی از دستور زبان معاصر سینما وجود نمی داشت . فیلم های روانی ( هیچکاک ، ۱۹۶۰ ) یا هالووین ( کارپنتر ، ۱۹۷۸ ) را بدون نماهای اول شخص از دید قاتلان تصور کنید تا دریابید که این فیلم ها بدون این صحنه ها چقدر کمتر تاثیر گذار بودند . فیلم سازان اکسپرسیونیست به جز دوربین به عنوان ناظر ، از نورپردازی و زوایای دوربین برای انتقال احساس و نیز مانند دلوک و همکارانش ، از میزانسن برای مقاصد استراتژیک استفاده می کردند . بسیاری از کارگردانان آلمانی اکسپرسیونیست در جریان توافقی با کمپانی آلمانی فیلم سازی یوفا در دهه ی ۲۰ میلادی به هالیوود رفتند . البته موفقیت آنها تحت سیستم استودیویی یکسان نبود . برخی از آنان مانند رابرت سیودماک و بیلی وایلدر بسیار خوب کار کردند اما بیشتر آنها به آلمان بازگشتند . با قدرت گرفتن حزب نازی ، بسیاری از کارگردانان اکسپرسیونیست کمی بعد دوباره به آمریکا رفتند . اکسپرسیونیسم بر بسیاری از جنبه های زیبایی شناختی هالیوود کلاسیک سال های بعد ، به ویژه روی نورپردازی و فیلم برداری ، تاثیری ماندگار گذاشت . این تاثیر در فیلم های هیچکاک یا مرد سوم کارول رید ( ۱۹۴۹ ) به خوبی دیده می شود . اکسپرسیونیسم در سینما به شکل یک جنبش هنری بررسی می شود و از این رو ذکر این مسئله چندان باعث شگفتی نیست که سینما برای اکسپرسیونیست ها مانند دیگر جنبش ها و نظریه پردازان اولیه ، بر اساس محتوای آن درک شد . در کنار اکسپریونیسم ، جنبه ای نظری شکل گرفت که رویکردی بسیار متفاوت در برابر سینما داشت .

دیدگاه خود را بیان کنید



تصوير من

سینا نوری ... یه دیوونه ی سینما ... اول فیلمنامه نویس و ایده پرداز دوم فیلمساز ... از تموم هدف هایی که توی زندگیش داره سینما تنها هدفیه توو زندگیش که بهش ایمان داره و زندگیش رو وقفش کرده ...

حق نشر © انتشار نوشته هاي اين وبگاه در سايت ها و نشريات تنها با ذکر نام و درج لينک مجاز است.

طراحي شده توسط سینانوری - میزبانی وِب توسط گــُزگـا