جستجو

اسطوره

یوگسلاو

اسطوره یک مفهوم کلیدی در نشانه شناسی است و دلالت دارد بر نحوه ی باز نمایی واقعیت . رولان بارت ، مهمترین فیلسوفِ مرتبط با این مفهوم است ، که اصول آن را در کتاب اسطوره شناسی ها ( ۱۹۵۷ ) تدوین کرد . او پس از نشان دادن اینکه چگونه اسطوره در تولید معنا نقش ایفا می کند . در ادامه جنبه های خاصی از فرهنگ عامیانه را تحلیل می کند و توضیح می دهد که چگونه این مصنوعات فرهنگی ، معنا تولید می کنند . مصنوعات فرهنگی دارای کارکرد اساطیری هستند ، و ما به راه های گوناگون به درک فرهنگی نائل می شویم که ما را در بر گرفته است . اسطوره بین ما و واقعیت قرار دارد . اسطوره مفهومی است که اشاره دارد بر فرایندی از دلالتگری ، که از طریق آن هر جامعه ی معینی تاریخ و فرهنگ خود را تبیین می کند . اسطوره ها بخشی از زندگی روزمره هستند و در طول زمان تغییر می کنند . تاریخ و فرهنگ اسطوره را شکل می دهند ، اما به همین سان ، اسطوره نیز راهی است برای تبیین تاریخ و فرهنگ به مثابه یک فرایند طبیعی . بدین ترتیب اسطوره بخشی از فرایند ایدئولوژیکِ طبیعی سازی است . کلود لوی استروس ساختار گرا و انسان شناس می گوید که در دل هر اسطوره ی زنده ای یک معضل یا تضاد وجود دارد . انگیزه ی ساختن اسطوره از میل به حل این معضل سرچشمه می گیرد .
می توان دید که این مفهوم از اسطوره قلب راهبرد گفتمانیِ سینمای روایی کلاسیک را که استوار است بر نظم / آشفتگی / نظم بازیافته ، تتشکیل می دهد . سینمای غالب همواره به دنبال حل یک معضل است . از نقطه نظر فیلم به مثابه یک مصنوع فرهنگی ، این تاکید بارت که فیلم یک نظام نشانه است که عمدتاً در سطح اسطوره ای عمل می کند و پس از آن همه ی ارجاعات ملموس به دنیای واقعی را از دست می دهد ، شامل سینمای رسمی و رایج و میل آن به جلوه ی واقعیت نیز می شود . سینمای رسمی و رایج کوشش بسیار به کار می برد برای کتمان این حقیقت که آنچه می بینیم توهم محض است .

دیدگاه خود را بیان کنید



تصوير من

سینا نوری ... یه دیوونه ی سینما ... اول فیلمنامه نویس و ایده پرداز دوم فیلمساز ... از تموم هدف هایی که توی زندگیش داره سینما تنها هدفیه توو زندگیش که بهش ایمان داره و زندگیش رو وقفش کرده ...

حق نشر © انتشار نوشته هاي اين وبگاه در سايت ها و نشريات تنها با ذکر نام و درج لينک مجاز است.

طراحي شده توسط سینانوری - میزبانی وِب توسط گــُزگـا