جستجو

شروع نظریه مولف

600full-andre-bazin

در حالی که نظریه ی فرهنگ توده وار عمدتاًبر رابطه میان اشکال عامه پسند و شرایط صنعتی و اقتصادی تولید آنها انگشت می گذارد ، نظریه پردازان تالیف گرا کار خود را با کنار گذاشتن تاثیر مقوله های تجاری بر فیلم عامه پسند آغاز می کنند . این اجتناب اولیه از نقش بازار ، بخشی از پروژه ی آنها برای برجسته سازی اهمیت فیلم به عنوان یک شکل بیان فردی است . در واقع ، همانطور که پام کوک تاکید می کند ، آنچه بررسی نظریه ی مولف را روزگاری این سان جذاب و مفید ساخته بود ، همین نکته است که تاریخ نقد مولف را می توان تاریخ روش های گوناگون قرائت فیلم ها و همچنین رابطه ی پیچیده و دگرگون شونده ی میان تماشاگر ، منتقد و فیلم دانست . مباحثه بر سر تالیفی بودن فیلم ، آغازگاه آفرینش بسیاری نظریه پردازی ها درباره ی سینما و همینطور برخی از بزرگ ترین سردرگمی ها و تردیدها در این باره بوده است . اما از آنجا که پرسش “چه کسی مولف یک متن است ؟” همواره پرسش دیگری به مضمون “چه کسی تعیین می کند که معنای متن چیست و روی سخنش با کیست ؟” را به همراه دارد ، موضوع جنبه ی تالیفی فیلم همواره موضوعی مرکزی در نظریه ی فیلم بوده و همه ی ابعاد مباحث مربوط به فیلم شناسی را به نحوی در بر می گرفته است .

نگاهی به ریشه های نظریه مولف ، اهمیت بنیادین برخی شرایط زمینه ای اساسی را آشکار می سازد . شاید یکی از مهمترین این شرایط تردید و بی اطمینانی ای بود که از ۱۹۳۰ به این طرف همواره درباره ی جایگاه فیلم به عنوان یکی از اشکال هنر وجود داشت و البته این تردیدها را باید ریشه و پشتیبان مباحثه های مربوط به فرهنگ توده وار در دهه ی ۱۹۵۰ دانست . اما اولین نوشته ها درباره ی تالیفی بودن سینما از آن روشنفکران فرانسوی است . آنها نه تنها سینما را تهدیدی برای ارزش های عالی فرهنگی نمی دانستند بلکه برعکس کوشیده بودند آن را از آنچه بدان شناخته شده بود ، یعنی فعالیتی تجاری و صنعتی تا مرتبه ی هنر کلاسیک بالا بکشند . هرچند نوعی نقد فیلم جدی در اروپا از اواخر دهه ی ۱۹۴۰ آغاز شده بود ، اما چهره های اصلی این جریان یعنی آندره بازن در فرانسه و زیگفرید کراکوئر مورخ سینمایی در آلمان ، کار خود را با بحث در باب رابطه ی میان زیبایی شناسی فیلم و واقعبت شروع کردند . در این مباحث موضوع کارگردانی اهمیتی ثانوی داشت . در این نوشته ها بعضی فیلم ها بهتر از بقیه و گروهی از آنها آثاری برجسته و عالی شناخته می شدند ، اما آنچه هنوز جایش خالی بود دیدگاه و رهیافتی بود که توضیح می داد چگونه فیلمی به درجه ی عالی صعود می کند .

دیدگاه خود را بیان کنید



تصوير من

سینا نوری ... یه دیوونه ی سینما ... اول فیلمنامه نویس و ایده پرداز دوم فیلمساز ... از تموم هدف هایی که توی زندگیش داره سینما تنها هدفیه توو زندگیش که بهش ایمان داره و زندگیش رو وقفش کرده ...

حق نشر © انتشار نوشته هاي اين وبگاه در سايت ها و نشريات تنها با ذکر نام و درج لينک مجاز است.

طراحي شده توسط سینانوری - میزبانی وِب توسط گــُزگـا